Закон божий
Для того щоб ми могли відрізняти добрі справи від худих, Господь дав нам спеціальні засоби, а саме: Закон Божий внутрішній – свідчення нашої совісті, і Закон Божий зовнішній – заповіді Божі .
совістюназивається внутрішня духовна сила в людині, або прояв духу в людині. Совість як внутрішній Закон Божий ( «голос Божий») властива всім людям. Совість є внутрішній голос, який говорить нам, що є добро і що є зло, що чесно і що нечесно, що справедливо і що несправедливо. Голос совісті зобов’язує нас робити добро і ухилятися від зла. За все добре совість нагороджує нас внутрішнім світом і спокоєм, а за все недобре і зло засуджує і карає, і людина, що надійшов проти совісті, відчуває в собі моральний розлад – докори, або муки, совісті. Але совість як духовна сила людини вимагає розвитку і вдосконалення у зв’язку з іншими душевними силами людини, саме: з його розумом, серцем і волею. Розум, серце і воля людини запаморочені з часу гріхопадіння перших людей, тому і голос совісті виявився слабким і недостатнім. І якщо людина не розвиває в собі духовну силу, то і внутрішній голос совісті в людині може поступово заснути і померти. Звідси ясно, що одного внутрішнього закону совісті недостатньо для людини. Навіть в раю Бог відкривав першим людям Свою волю. Отже, і в невинному (праведному) стані необхідний був для людини зовнішній Божественний Закон. Тим більше потрібен він після гріхопадіння. Для того щоб людина завжди був на «варті своєї совісті», Господь Бог і дав нам і в невинному (праведному) стані необхідний був для людини зовнішній Божественний Закон. Тим більше потрібен він після гріхопадіння. Для того щоб людина завжди був на «варті своєї совісті», Господь Бог і дав нам і в невинному (праведному) стані необхідний був для людини зовнішній Божественний Закон. Тим більше потрібен він після гріхопадіння. Для того щоб людина завжди був на «варті своєї совісті», Господь Бог і дав намзовнішній Закон , тобто «Заповіді Божі».
Головні 10 заповідей цього закону написана вона була на двох скрижалях, або плитах. Поглиблені і піднесені ці заповіді були в Нагірній проповіді Спасителя, в Його дев’яти закликах, або заповідях блаженства. Але про старозавітних десяти заповідях Господь підтвердив, що їх необхідно знати і виконувати. Спаситель сказав: «Не думайте, що Я прийшов порушити закон або пророків: не порушити прийшов Я, але виконати» (Мт. 5:17). На питання одного юнака: «Що робити мені доброго, щоб мати життя вічне?» – Господь прямо говорить: «Як хочеш увійти в життя, то виконай заповіді» (Мф. 19: 16-19).
Однак Господь вчив виконувати ці заповіді набагато досконаліше, ніж їх розуміли до Нього. Так, Господь Ісус Христос вселяє віруючим уникати порушення заповідей не тільки справою, але і в самих думках і бажаннях, вимагаючи від них чистоти серця.
10 заповідей Закону Божого (Вих. 20: 1-17)
- Я – Господь, Бог Твій; Хай не буде в тебе інших богів перед лицем Моїм.
- Не роби собі різьби і всякої подоби з того, що на небі вгорі, і що на землі долі, і що в воді під землею Не вклоняйся їм і не служи їм.
- Не свідчи імені Господа, Бога твого, надаремно.
- Пам’ятай день суботній, щоб святити його, шість днів працюй і роби всю працю свою, а день сьомий – субота для Господа, Бога твого.
- Шануй свого батька та матір свою, щоб тобі було добре і щоб довгі були твої дні на землі.
- Не вбивай.
- Не прилюбодій.
- Не кради.
- Не свідчи неправдиво на ближнього твого.
- І не бажай дому ближнього свого, , не бажай жони ближнього свого, ані раба його, ані невільниці його, ані вола його, ні осла його, ані всього, що ближнього твого.
Заповіді блаженства (Мф. 5: 3-12)
- Блаженні вбогі духом, бо їхнє Царство Небесне. У цій заповіді Христос першої чеснотою ставить смиренність. Жебраки духом – це люди, які відчувають своє негідність. Адам загинув від гордості, захотів бути Богом, Христос же восставляет нас за допомогою смирення.
- Блаженні засмучені, бо вони будуть утішені. Плачуть – це люди, скорботні про свої гріхи, а не про життєвому. Втішаться ж вони не тільки в майбутньої вічного життя, а й тут, так як хто плаче над гріхами, той духовно радіє, бо плач і каяття в гріхах дають силу встояти проти нових нападів.
- Блаженні лагідні, бо вони успадковують землю. Люди лагідні, які терпляче переносять різні нещастя, без нарікання і смиренно терплять неприємності й образи від людей, отримують у володіння небесне житло, тобто нову землю в Царстві Божому.
- Блаженні голодні та спраглі правди, бо вони наситяться. До правди потрібно прагнути з повним запалом. Люди, які бажають правди, як голодні хліба, що просять у Бога очищення гріхів і допомоги в праведного життя, наситяться, тобто будуть виправдані на Страшному суді.
- Блаженні милостиві, бо вони помилувані будуть. Милостиві – це люди, які мають добре серце, готові завжди допомогти нужденним. Цим людям надасть милість і Господь у Царстві Небесному.
- Блаженні чисті серцем, бо вони Бога побачать. Чисті серцем – люди, які зберігають свою душу чистою від гріховних думок і бажань. Вони і тут, на землі, близькі Богу (душею завжди відчувають Його), а в майбутньому житті будуть вічно перебувати з Богом, бачити Його.
- Блаженні миротворці, бо вони синами Божими назвуться. Людей, які самі живуть з усіма мирно і примиряють ворогуючих, Господь називає миротворцями. Ці люди уподібнюються Синові Божому, Який прийшов на землю, щоб примирити згрішив людини з Богом «любові і миру» (2 Кор. 13:11). Такі люди, звані синами, дітьми Божими, і будуть особливо близькі до Бога.
- Блаженні переслідувані за правду, бо їхнє Царство Небесне. Гоніння терпіли не тільки мученики за віру. Багатьох людей женуть за їх свідчення про правду, за допомогу ображаються, і взагалі за всякого доброго діла. Правда ненавидіти світом, бо оголює людські гріхи. Такі люди за свої страждання отримають Царство Небесне, Царство Правди.
- Блаженні ви, коли ганьбитимуть вас і гнати і всіляко неправедно злословити за Мене. Радійте і веселіться, бо нагорода ваша велика на небесах. «Христос обіцяє нагороду, – зауважує святий Іоанн Златоуст, – нема за небезпеки тільки, але і за наругу, за наклеп, за лихослів’я, тому що лихослів’я іноді ранить більше, ніж образа справою і небезпека. Іов всі біди переносив благодушно, а коли стали друзі його злословити і говорити, що він карається за гріхи свої, то й цей великий терпелівец мав сумніву » .